אודות בית הספר

פיכמן: פדגוגיה דמוקרטית בשיעורים רגילים


הרעיון הראשון והתשתיתי שהונח בבית הספר הוא דיאלוג: דיאלוג עם הילד בגובה העיניים על תחושותיו, רצונותיו ובחירותיו, דיאלוג עם הצוות על חלומותיו המקצועיים, על אופני היישום ובעיקר דיאלוג ליצירת שותפות חזקה. במקביל התרחש דיאלוג עם קהילת ההורים שהלך והעמיק עם השנים במסע למציאת אופני השותפות הרצויים והתורמים בין הורים לבית ספר.

בשנה הראשונה לשינוי הונחו סדירויות למימוש ערכי בחירה ודיאלוג: מרחבי למידה בתחומי השכלה כללית לבחירת התלמידים בהתאם לתחומי העניין שלהם כגון- צופיות, סריגה, יוגה, אסטרונומיה. מרחבי הלמידה שיקפו את החשיבות שנתן בית הספר לקיומה של למידה רב-מימדית (ידע, מיומנויות והרגלים) מבוססת בחירה. החשיבות היא ביצירת מרחב אישי לילד בו הוא מרגיש שהוא מממש את נקודות החוזקה שלו. בנוסף, יצר הצוות מרחבי בחירה ללימודי שפה וחשבון ממוקדי נושא. כך לומדים הילדים שפה דרך אגדות ילדים או דרך נושא בעלי חיים בסכנת הכחדה, וחשבון דרך יצירת משחקים. למעשה, במרחבים אלו מתקיימת למידה נושאית, כשהתלמידים בוחרים את הנושא דרכו ילמדו את מיומנויות השפה והחשבון.

במקביל למרחבים אלו, מתקיימים במערכת הלימודים שיעורי שפה, חשבון, תורה ואמנות וכו'- עפ"י תכנית הלימודים, כאשר המשימה שליוותה ועדיין מלווה את הצוות היא כיצד מיישמים את עקרונות הפדגוגיה הדמוקרטית בתוך השעורים ה"רגילים".

חמישה עקרונות פעולה מלווים את הצות בבניית תכניות הלמידה בשעורים:

דיאלוג (התלמיד בינו לבין עצמו, התלמידים עם המורה, התלמידים בינם לבין עצמם, דיאלוג עם הסביבה וכו')

יצירת רלוונטיות עבור הלומדים

ביסוס אחריות הלומד על למידתו

יצירת מרחב מכיל ומכבד עבור הלומדים

יצירת קהילה של לומדים.

עקרונות אלו מומשו אף בתכנית הערכה יחודית, הבנויה משבוע הערכה דיאלוגית בו התלמידים נפגשים עם המורים לתהליך רפלקטיבי שבסופו ניתנת תעודה מסכמת.

עקרנות הפעולה ממומשים גם במרחבי המעורבות וההשפעה של התלמידים בבית הספר. בפיכמן מתקיים פרלמנט בו מובאות הצעות תלמידים או צוות לחיי בית הספר וכלל הקהילה מוזמנת להשתתף ולהצביע. כך החליטה הקהילה לשנות את מסיבת הסיום של בית הספר מטקס לחגיגה קהילתית צופית בטבע ולבטל את התלבושת האחידה בתנאי מסגרת ברורים. כל מבוגר שמגיע לצפות בפרלמנט בפיכמן נרגש לשמוע את התלמידים מתנסחים באופן בטוח וברור מול קהילה שלמה, בכלל זה ילדים צעירים בכתה א'. ואכן זהו מרחב המאפשר לילדים ללמוד מהו אקטיביזם חברתי, ולהעצים את ביטחונם האישי והיכולת לקיים דיאלוג בתוך חברה בעלת דעות שונות. בנוסף, מתקיימות ועדות המובילות את בית הספר בתחומים שונים- ארועים, חיי קהילה, דוברות בית הספר, נראות בית הספר, ועדת גישור לפתרון מחלוקות בין ילדים וועדת הפרלמנט המובילה את התאספויות בית הספר לפרלמנט חודשי